måndag 21 maj 2007

En fantastisk och välbehövd helg. Nu är det bara två veckor till semestern. Fan vad jag kommer sova. Och lyssna på musik. Nu har jag fått regelbundna lådor med skivor under ett antal veckor. Men jag får aldrig tillfälle att riktigt lyssna. På jobbet måste man ha kontorsanpassad musik som alla kan lyssna på, och inte för högt. Och då kan man inte riktigt ta in musiken på samma sätt, skapa sig en förståelse. Riktigt så prettoaktigt som det låter.
Men det är viktigt att känna musiken, inte bara lyssna på texten. För att förstå vad de sjunger om måste du ta in allt. Det är också det som skiljer bra musik från dålig. Den dåliga musiken har ingenting man kan ta in, inget man kan förstå. Den bara finns, och låter som låter dålig musik alltid har låtit. Ingen själ, den är tom.
Bra musik finns överallt, gjord av personer som bryr sig om sin musik. Och inte bara gör det på löpande band för att hamna etta på trackslistan. De har ett genuint intresse att skapa någonting som berör. Och de finns verkligen överallt, från tuggumipop till hardcore. Från opera till blues. Från punk till gospel.
Själv har jag nästan aldrig lärt mig en text utantill, jag låtsas sjunga med ibland, fast jag har ingen aning om vad de sjunger.
Men jag vet ändå precis vad låten handlar om.

Inga kommentarer: