torsdag 28 december 2006

Jag måste få säga att det nya episka dramat Eragon är bland det sämsta jag någonsin sett. Patetiskt faktiskt. Jag blev först väldigt misstänksam när jag såg längden, 1,5 timme. Hur lyckas man klämma ihop en episk saga på 1,5 timme? Det gjorde de inte heller. Han var en farmarpojke som fem minuter senare var en legendarisk hjälte och drakryttare som fem minuter senare hade lärt sig saker som vanligtvis tog åratal att lära sig som fem minuter senare hade störtat den onda konungen och blivit kär i en prinsessa som kom från ett land långt borta.

"Oj vad det gick bra för sagan om ringen, vi måste också göra en sån film!"

Och förresten, var han inte femton år han som skrivit böckerna? Det kunde man ha gissat.
Nej, en b-film i dess sanna bemärkelse. Inga trovärdiga karaktärer, förutom draken kanske. Jag gillade henne. Samma som när Sean Connery var drake i Dragonheart. Det var det enda bra med den filmen. Och nu när Peter Jackson bestämt sig för att inte göra Bilbo tar det nog väldigt lång tid innan vi får se en till riktigt bra fantasyfilm med en budget som räcker till.

En gammal klassisker som man däremot kan se hur många gånger som helst är Barry Lyndon. Ett mästerverk av en mästare. Hur kan man inte älska kostymdrama som denna. Allt är så vackert, musiken, kläderna, sceneriet, ljuset. Hela tiden, överallt. Nu kommer jag lyssna på barockmusik resten av kvällen. Och jag kommer lyssna på den nya windows media player 11. Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men änsålänge så verkar det som att windows har lyckats göra både en väldigt snygg och en mycket väl fungerande mediaspelare med ett fungerande bibliotekssystem. Men det är bara beta änsålänge, så vi får ser hur buggig den blir när den släpps på riktigt. Det är bara ett frågetecken, när jag visar mina skivor med omslag så är det väldigt många som dyker upp med ett omslag som visar två pojkar i tomteluvor som kysser varandra. Jag har ingen aning om vad det kommer ifrån, och det är helt olika låtar som visar samma bild.

1 kommentar:

Caravaggio sa...

Vart har du flyttat? Gillar du Jason Molina förresten (Songs Ohia, Magnolia Electric Co)? Han ska spela på Pustervik nån gång i januari eller februari, kan det va nåt?